Over mij

Mijn foto
Hallo, Ik begin even met een klein intro. Ik ben nu 22 jaar en vindt het leuk om met kinderen te gaan werken. Vandaar dat de opleiding SPW voor mij een makkelijke keuze was. Zit nu in het 2e jaar van de SPW, wil dan later ook graag als leidster op de kinderopvang werken. De leeftijdsgroep 0 tot en met 4 jaar spreekt mij het meest aan. (is ook wel te zien aan de plaatjes op mijn profiel) Vind het gewoon superschattig! Liefs Stephanie

zondag 10 januari 2010

Het syndroom van Down.


Het syndroom van Down of Downsyndroom is een aangeboren afwijking die gepaard gaat met een verstandelijke handicap , typerende uitwendige kenmerken en bepaalde medische problemen, en die veroorzaakt wordt doordat het erfelijk materiaal van chromosoom 21 in drievoud voorkomt (in plaats van in tweevoud). Vroeger werd in de wetenschap wel gesproken van mongoloide idiotie of mongolisme, tegenwoordig is het gebruik van deze term verdwenen. Mensen met het syndroom van Down worden soms nog wel denigrerend aangeduid met 'mongool', hoewel het syndroom niets met mongolen te maken heeft. De termen 'mongool' en 'idioot' worden tevens gebruikt als scheldwoord voor mensen zonder het syndroom van Down en daardoor als beledigend ervaren.
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Down

Ik heb op mijn stage wel een keer kind op de groep gehad wat het syndroom van Down heeft. Ik zag gelijk dat het kind er anders uitzag dan de andere kinderen die in de groep zaten. Ik zag het aan haar gezicht en de manier van reageren op prikkels. Toen ik haar al een tijdje had meegemaakt op de groep, zag je ook wel dat ze met andere dingen achterliep in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes. Terwijl de andere kinderen al begonnen te lopen, of al liepen, was zij nog aan het kruipen. Ook kon ze soms heel afwezig zijn.. of ze in haar eigen wereld zat. Dit kan door de jaren heen natuurlijk wel veranderen. De achterstand op leeftijdsgenoten zal waarschijnlijk blijven maar onder begeleiding werken en wonen is heel goed mogelijk. Zelf is het moeilijk in het begin lijkt me als je een kind hebt met dit syndroom maar ik zou er net zo goed van houden als van een gezond kind.

Geen opmerkingen: