VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Op VVE-peuterspeelzalen staan twee gediplomeerde leidsters op een groep van 14 peuters. Op VVE-peuterspeelzalen is het verplicht dat 2-jarigen twee keer per week en 3-jarigen drie keer per week komen. Op deze speelzalen wordt ook gewerkt met een indeling van de dagdelen in blokken. Een peuter kan slechts in hetzelfde blok geplaatst worden.
Voor en vroegschoolse educatie.
- 10 jaar gelden ontstaan door ministerie.
- Gemeente was verantwoordelijk.
- Gemeente en schoolbestuur zijn nu samen.
- Verantwoordelijk.
- Gaat om miljoenen.
VVE
- Verzamelnaam
- Methodisch en systematische ondersteuning.
- Ontwikkeling stimuleren.
- Jonge kinderen in de leeftijd van 2-6 jaar.
Doel VVE
- Taalontwikkeling
- Sociaal- emotionele ontwikkeling.
- Motorische ontwikkeling.
- Cognitieve ontwikkeling.
Bekende VVE programma's
- Piramide: kinderen met achterstand, middenmoot, pienter.
- Caleidoscoop
- Startblokken
- Sporen
Bij de Piramide is de basis veilligheid, hierop kun je verder bouwen. Samen leren, samen spelen.
1. Thematisch spelen.
2. Groepsexploratie.
Ontwikkelingsgebieden
Hoofd: taal/rekenen/ oriƫntatie op ruimte en tijd.
Hart: Persoonlijkheids en sociale ontwikkeling.
Hand: Motoriek/ kunstzinnige en muzikale vorming.
Hoe komt dit aan bod?
1. Goede speelleeromgeving
2. Door te werken met projecten.
3. Door tutoring.
4. Door het ouderprogramma.
5. Evaluatie en toetsing.
- 10 jaar gelden ontstaan door ministerie.
- Gemeente was verantwoordelijk.
- Gemeente en schoolbestuur zijn nu samen.
- Verantwoordelijk.
- Gaat om miljoenen.
VVE
- Verzamelnaam
- Methodisch en systematische ondersteuning.
- Ontwikkeling stimuleren.
- Jonge kinderen in de leeftijd van 2-6 jaar.
Doel VVE
- Taalontwikkeling
- Sociaal- emotionele ontwikkeling.
- Motorische ontwikkeling.
- Cognitieve ontwikkeling.
Bekende VVE programma's
- Piramide: kinderen met achterstand, middenmoot, pienter.
- Caleidoscoop
- Startblokken
- Sporen
Bij de Piramide is de basis veilligheid, hierop kun je verder bouwen. Samen leren, samen spelen.
1. Thematisch spelen.
2. Groepsexploratie.
Ontwikkelingsgebieden
Hoofd: taal/rekenen/ oriƫntatie op ruimte en tijd.
Hart: Persoonlijkheids en sociale ontwikkeling.
Hand: Motoriek/ kunstzinnige en muzikale vorming.
Hoe komt dit aan bod?
1. Goede speelleeromgeving
2. Door te werken met projecten.
3. Door tutoring.
4. Door het ouderprogramma.
5. Evaluatie en toetsing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten